Europese Verkiezingen

Urk als startplaats verkiezingscampagne ChristenUnie - SGP voor het Europees Parlement.
Na een periode van vier jaar gescheiden te hebben opgetrokken in het Europees Parlement komen ChristenUnie en de SGP dit keer weer uit met een gezamenlijke lijst. Samenwerking Ja, Superstaat Nee is het motto waarmee Peter van Dalen en Bas Belder de kiezers voor zich zullen proberen te winnen.
Erkenning van de staat Israël en steun aan dit land staat hoog op de agenda van beide partijen.
D.V. 10 mei as. vindt de aftrap van de verkiezingscampagne plaats in Zwolle waarna via Kampen, Urk als einddoel voor die dag wordt aangedaan.
Om 16:00 uur wordt de delegatie, waaronder Peter van Dalen en Bas Belder, op het haventerrein opgewacht door de voorzitters van beide plaatselijke kiesverenigingen, waarna er te voet koers wordt gezet naar de Botterschuur. Gedurende de wandeling hopen Peter en Bas met zoveel mogelijk burgers in gesprek te komen.
Onder het genot van een kopje koffie met wat erbij is er in de Botterschuur voor Peter en Bas volop gelegenheid een gesprek aan te knopen met vertegenwoordigers van het visserijbedrijfsleven en het college van Burgemeester en Wethouders. Burgemeester P.C. van Maaren zal van de gelegenheid gebruik maken om het Urkmanifest te overhandigen, waarop de wensen staan vermeld ten aanzien van de EU, betreffende Urker projecten.
Hierna gaat de delegatie weer wandelend terug naar de plaats van aankomst, het haventerrein. Ook de Vuurtoren wordt hierbij aangedaan, waarbij er voor de pers wellicht de mogelijkheid bestaat om een plaatje te schieten van het gezelschap.
Zoals gewoonlijk laat Urk de gasten niet met een lege maag vertrekken. Na een bescheiden lunch bij Dayseaday hoopt de delegatie om ongeveer 18:00 uur Urk weer achter zich te laten.